ummie ainanina sweet home

Thursday 20 December 2012

PCOS (Polycystic Ovarian Desease)

Maklumat dari PAKAR Perbidanan dan Sakit Puan.

* Masalah polycystic ovarian desease atau PCOS memang ada dikaitkan dengan perkara-perkara seperti:-

> kurang subur/sukar untuk hamil.
> obesiti
> jerawat
> kitaran haid yang tidak teratur.

Namun, PCOS yang sebetulnya boleh di pastikan dengan ujian darah. Dalam ujian ini, pihak makmal akan mengukur tahap hormon FSH dan LH pada hari ke-2 haid. ( Hormon FSH selalunya lebih tinggi dari LH).

Jika LH melbehi tahap FSH sebanyak 2 kali ganda, maka dia akan di sahkan doctor mengalami PCOS. Di harap sesiapa yang rasa ada mengalami perkara seperti di atas dan ingin mengetahui nya boleh menjalani ujian darah untuk mengetahui kebenarannya.

Diet tidak berkanji telah di cadangkan boleh menurunkan berat badan dan di harap boleh meningkatkan kesuburan bagi mereka yang mengalami PCOS. Hendak lah pesakit membaca lebih banyak maklumat mengenai diet dan senaman untuk pesakit PCOS. Ini adalah kerana, diet untuk pesakit PCOS amatlah penting.

Pesakit PCOS tidak boleh makan karbohidrat ringkas seperti gula, minuman bergula, kuih muih, mi, kuey teow, lemang, nasi himpit dan lain-lain. Apatah lagi makanan ringan, coklat, aiskrim, kek dan sebagainya. Kadang-kala, nasihat sebegini menyebabkan pesakit terkejut, sedih dan ada juga marah kerana makanan kesukaan tidak lagi ada dalam 'menu'.

Sama penting nya, adalah senaman. Pesakit PCOS perlu bersenam di gimnasium. Jika setakat berjalan keliling rumah, senaman sebegini tidak memadai. Jangan lah pesakit tidak putus asa dan terus melakukan lanjutan dengan doktor.

Pesakit PCOS bole cuba mengatasi masalah ini dengan mengambil vitamin yang sesuai dan bagus untuk kesihatan serta mengurangkan penyakit PCOS. Vitamin yang sesuai untuk pesakit PCOS ialah Family Wellness iaitu terdiri daripada:-

1) ESP
2) B-Complex
3) Vitamin C
4) Vitalea

Bagi yang mempunyai budget lebih boleh mengambil GLA Complex.

GLA (£asid linolenik gama) di gunakan oleh wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. Ia merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang di gunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal.


* These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Penghantaran Shaklee Miri, Sarawak, dan Malaysia

 Untuk maklumat lanjut untuk keahlian/pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui Email: farshanna29@gmail.com Call/ Whatsapp: 010-7942058





















No comments:

Post a Comment