ummie ainanina sweet home

Saturday 8 December 2012

ATASI MASALAH KESUBURAN DALAM RUMAH TANGGA

SET KESUBURAN UNTUK MENDAPATKAN ANAK DAN CEPAT HAMIL.

Gagal hamil selepas beberapa bulan mendirikan rumah tangga sering merisaukan pasangan suami isteri. Ramai cuba berubat dengan cara moden namun masih tidak berjaya. Akibatny, mereka buntu dan putus harap. Kepada yang berkenaan yang mengalami masalah ini, Insya Allah ada alternatif nya.

Secara umumnya kesuburan seseorang wanita itu berkait dengan kemampuannya mengeluarkan telur. Telur akan keluar sekali dalam tempoh satu pusingan haid. Ada beberapa kaedah boleh diguna pakai untuk menetukan adakah telur dikeluarkan dan bilakah masanya. Waktu telur di keluarkan di kenali sebagai waktu subur. Seseorang wanita boleh tahu waktu suburnya dengan cara melihat pusingan haid mereka sendiri. Bagi wanita yang mempunyai pusingan haid teratur, pengeluaran telur biasanya akan berlaku pada hari ke-13 atau 14 (di kira dari hari pertama darah haid keluar). Oleh itu, pasangan yang inginkan cahaya mata disrankan melakukan hubungan kelamin pada waktu tersebut.

Selain itu, waktu subur boleh di ketahui dengan mengukur suhu badan. Catatan suhu perlu di lakukan dengan menggunakan termometer yang di gelar ovulation thermometer. Suhu badan perlu di catatkan sebaik sahaja bangun daripada tidur iaitu sebelum mandi. Suhu badan di ambil dengan memasukkan termometer ke dalam mulut selama dua hingga tiga minit. Pengambilan suhu badan perlulah dilakukan setiap hari kecuali ketika haid. Biasanya suhu badan akan turun sedikit pada hari pengeluaran telur dan akan naik sebanyak 0.2'C. Kenaikan ini akan berlarutan sehingga kira-kira 10 hari atau lebih. Sekiranya bentuk carta yang diperoleh tidak menggambar penurunan dan peningkatan seperti yang dinyatakan tadi, wanita tersebut mungkin tidak mengeluarkan telur. Inilah sebabnya mengapa dia tidak hamil. Wanita yang mengalami maslah gangguan haid perlu bertemu doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Bagi lelaki, masalah ketidaksuburan selalunya dikaitkan dengan sperma yang tidak normal, jangka hayat sprema terlalu singkat atau terdapat masalh ejakulasi. Ketidaknormalan ini berlaku di sebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialahberlakunya keradangan pada testis, masalah pembengkakan salur darah testis, pengambilan alkohol, dadah dan merokok, hormon yang tidak normal, terdedah kepada bahan kimia beracun, saluran testis, tersumbat akibat jangkitan kuman dan pemakaian seluar yang terlalu ketat.

Walaupun wujud pelbagai masalah berkaitan kesuburan, ini bukanlah titik noktah kepada pasangan yang belum di kurniakan cahaya mata. Ada banyak cara boleh dilakukan untuk membantu mereka yang berkenaan mendapatkan anak. Yang pentingnya, perlulah berusaha dan brsedia dari pelbagai aspek kerana rawatan kesuburan merupakan satu proses yang panjang, mahal dan tidak menjanjikan peratusan kejayaan yang tinggi. Tapi tidak salah kalau pasangan suami isteri itu mencuba untuk kebaikan dalam berumah tangga.

Kita suami isteri sentiasa berusaha untuk mendapatkan zuriat. Tak salah kalau kita mencuba. Shaklee mempunyai vitamin yang sesuai untuk suami isteri yang cuba untuk mendapatkan zuriat dan hamil dengan cepat.

Untuk Wanita Set Kesuburan Shaklee yang sesuai ialah:
1) B- Complex
2) Alfalfa
3) Viatmin E
4) GLA Complex

Untuk Lelaki Set Kesuburan Shaklee yang sesuai ialah:
1) Vitamin E
2) Alfalfa
3) Zinc Complex
4) Vitamin C

GLA (gamma linolenic acid) : Ia menurunkan kolesterol ( amat penting untuk tips kesuburan wanita) dan ia membantu melegakan sindrom pra haid (PMS) seperti senggugut. Selain itu juga membantu meningkatkan lendir servik yang berkualti untuk kesuburan. Ia juga membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita. Ia membantu memperbaiki masalah prostat lelaki.

Bagaimana GLA Complex membantu untuk cepat hamil?
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang berwarna putih telur.Dalam masa sebulan sekai sorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu 'subur'. Itulah fungsi GLA dalam kesuburan kerana penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan membantu sperma berenany ke uterus, terus ke tiub falopia untuk bersenyawa dengan sel ovum. Cecair juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehimgga 5hari. Maka kalau tidak kena waktu nya hari subur, masih ada peluang untuk sperma kerana tempoh masanya adalah 5hari.

Vitamin E & Selenium: Para lelaki yang mengambil 600IU - 800IU vitamin E sehari mampu meningktkan kiraan sperma mereka dan pakar nutrisi mencadangkan pengmailan ACE (beta carotene, Vitamin C&E) bersama-sama untuk menggandakan kesan anti-oksidasi dalam melawan radikal bebas. Selenium lengkap dalam VIta E Shaklee, boleh meningktaka kualtiti air mani dan mempunyai kesan bermanfaat dan perlindungan terutamaya motilitas sperma.

B-Complex: Vitamin B3, B6 dan B12 memainkan peranan penting dalam memulihkan tenaga (menukar makanan kepada tenaga). Penting bagi mereka yang hidup dalam keadaan sibuk, selepas kerja di pejabat yang sangat memenatkan, kita memerlukan tenaga untuk bersama dengan suami/isteri. Vitamin B12 berperanan dalam memperbanyakkan sperma. Ia juga memainkan peranan penting meredakan masalh senggugut (PMS).

Alfalfa: Ia membantu mengatur pusingan hadi , masalah keputihan dan kewanitaan. Untuk mendapatkan tip kesuburan yang berkesan dengan mengawal berat badan maka alfalfa banyak membantu menyingkirkan lemak dan koletrol. Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, menguragkan kolestrol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya alfalfa sahaja mengandungi saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerapkan kolestrol.

Zinc: Zinc adalah suatu khazanah lelaki yang dapat memperbaiki masalah protat dengan melindungi kesihatan prostat, memperbaiki dan menyembuhkan benign prostatomegaly dan keadaan kerap kencing. Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan protatomegaly/pembengkakan prostat dalam kadar 70%. Zinc juga membantu kemampuan seks lelaki, impoten dan meninggikan kiraan sperma.

 TIP KESUBURAN LELAKI

Betik tingkatkan kesuburan
Buah betik yang kaya dengan vitamin C dan merupakan antioksidan yang baik untuk tubuh badan. Pada masa yang sama, buah ini juga dikatakan mampu meningkatkan jumlah dan kesuburan sperma. Ketahuilah bahawa kekurangan vitamin C dalam badan boleh menyebabkan ketidaksuburan sperma. Mengambil sebanyak 500mg vitamin C setiap hari penting bagi lelaki dewasa.

Berhenti merokok
Merokok sememangnya berbahaya. Selain daripada merosakkan paru-paru, merokok boleh merosakkan membran sperma dan mempengaruhi kemampuan sperma untuk mencapai sel telur

Banyak pengambilan Zinc
Zinc dikatakan mampu mengaktifkan sperma. Walau bagaimanapun jumlah zink yang di ambil janganlah melebihi 30mg sehari. Makanan sumber zink ialah daging merah, bijirin dan kekacang, makanan laut dan produk tenusu.

Pakai seluar longgar
Pemakaian seluar longgar dapat memastikan suhu alat kelamin terkawal iaitu tidak terlalu panas agar mampu meningkatkan pengeluaran sperma.

Kebersihan makanan
Pengambilan buah-buahan dan sayuran segar sangat di galakkan. Akan tetapi, anda perlulah pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran tersebut dibersihkan sebelum di makan. Hal ini adalah kerana racun serangga yang digunakan untuk mengawal serangan makhluk perosak pada buah-buahan dan syur-sayuran boleh menjejaskan tahap kesuburan seseorang itu.

Minum banyak air kosong.
Pengambilan air kosong sebanyak kira-kira dua liter sehari dikatakan boleh meningkatkan kesuburan dan kesihatan sperma.

TIP KESUBURAN WANITA
Jaga pemakanan
Elakkan pengambilan sesetengah jenis makanan dan minuman seperti makanan ringan, jeruk, makanan segera, minuman beralkohol dan minuman berkarbonat.

Kawal berat badan
Berusahalah untuk mendapatkan berat badan yang seimabng. Obesiti boleh mengganggu proses pengeluran telur.

Amalkan senaman berkala
Bersenamlah secara tetap dan teratur. Senaman bukan sahaja menyihatkan anda tetapi juga membantu mengekalkan berat badan

Berhati-hati mengambil ubat.
Ketahuilah bahawa kebanyakkan ubat seperti ubat anti kemurungan, pil tahan sakit dan antibiotik boleh memberi kesan terhadap kesuburan anda. Oleh itu, hanya ambil ubat yang di sarankan oleh doktor sahaja.

Periksa rahim anda.
Masalah dalam rahim seperti endometriosis, fibroid atau cyst boleh menjejaskan peluang untuk hamil. Jadi, penting bagi anda mengetahui keadaan rahim sendiri.

* These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not to intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Berminat untuk mengambil Set Kesuburan, bole:

PM saya dalam "Nana Iduk"
Email: farshanna29@gmail.com
Call dan SMS: 0107942058



No comments:

Post a Comment