ummie ainanina sweet home

Tuesday 15 January 2013

Pelaburan Terbaik adalah Penyusuan Susu Ibu

Kenapa saya berkata Penyusuan Susu Ibu merupakan Pelaburan Terbaik?

Saya nak share dengan rakan-rakan saya, Penyusuan Susu Ibu adalah hak asasi kita kerana "Bila-bila masa.....", "Di mana-mana sahaja.....". Susu Ibu adalah anugerah semulajadi untuk bayi kita dan tiada tandingan oleh sebarang susu gantian lain.



Perkara yang perlu di ambil untuk menentukan kejayaan penghasilan susu.
  • Susukan bayi sebaik sahaja selepas bersalin atau dalam masa 1 jam selepas bersalin. Ini penting untuk memulakan proses pengeluaran susu.
  • Pastikan bayi melekap dengan betul untuk penyusuan yang berkesan.
  • Jangan memberikan puting atau botol susu
  • Susukan bayi sekerap yang mungkin
  • Berikan bayi menyusu di waktu malam
  • Pastikan ibu mengambil makanan seimbang semasa mengandung dan sepanjang menyusukan bayi.
  • Mengambil makanan yang dapat meningkatkan penghasilan susu.
Kebaikan Penyusuan Ibu.

Kebaikan yang diperolehi oleh bayi.
  1. Mengandungi semua zat untutk pembesaran tubuh badan dan perkembangan otak.
  2. Kolostrum (suhu awal ibu) mengandungi antibodi yang melindungi bayi dari jangkitan. Contoh ny penyakit cirit-birit, alahan, sakit paru-paru dan lain-lain.
  3. Mudah di hadam.
  4. Sentiasa ada pada suhu yang tetap.
  5. Sentiasa ada dan di mana-mana sahaja bila bayi perlukannya.
  6. Penyusuan ibu memberikan bayi keselesaan dan ketenangan emosi.
Kebaikan yang dioerolehi kepada Ibu.
  1. Mengeratkan hubungan kasih sayang antara ibu dan bayi nya.
  2. Menjarakkan kelahiran jika memberi penyusuan sepenuhnya kepada bayi. Siang dan malam dalam masa 6bulan pertama.
  3. Merangsangkan pengecutan otot-otot rahim supaya rahim cepat kembali ke saiz asalnya.
  4. Membantu melangsingkan badan.
  5. Mengurangkan risiko barah payu dara dan ovari.
Jika si ibu menghadapi masalah semasa menyusukan bayi, saya memperkenalkan set penyusuan Shaklee kerana saya sendiri telah mengamalkan vitamin penyusuan ini dan telah memberi hasil yang positif untuk saya sendiri dan bayi saya yang cukup sihat dan comel. Ketahui set penyusuan di link ini (http://puterikuainanina.blogspot.com/2013/01/penyusuan-set-shaklee-terhebat-pilihan.html).


* These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Berminat untuk mendapat set penyusuan shaklee yang terhebat. Ia adalah pilihan anda untuk membantu meningkatkan kesihatan ibu an juga bayi anda. Saya akan memberi tips cara penyusuan serta anda akan mendapat konsultasi saya dengan percuma. Hubungi saya melalui:

Email: farshanna29@gmail.com
CALL/SMS: 0107942058.

No comments:

Post a Comment